torsdag 27 november 2014

Dekorationsidéer: Chokladkaka med hallon


























Dekorering av bakverk hör absolut till mina favorit skeden i bakningen (om man inte räknar med att slicka skålar!). Ofta får jag inspiration av olika bloggar, baktidningar och receptböcker. Men jag tillhör den gruppen som inte följer modeller, utan försöker själv komma på något nytt. På så sätt blir resultatet också mera eget. 

Chokladkakan är täckt med chokladganache, d.v.s grädde och choklad. Jag och min syster dekorerade kakan med choklad och hallon, med lite guldiga sockerpärlor. Massor med dekorationsidéer och redskap hittar man på confetti.fi.

Såhär gör du chokladdekorationen: 

Smält ca. 100g mörk choklad och bred det till ett tunt lager på ett bakplåtspapper. Låt den stå i 10 min tills den lite stelnat och smält under tiden 1 bit vitchoklad. Lägg vitchokladen i en plastpåse och klippt ett mycket litet hål i ändan av plastpåsen. Spritsa raka linjer huller om buller på chokladen. Ifall du vill få vågformade chokladbitar använd dig av t.ex. ett ugnsgaller och lägg chokladen på den. Låt chokladen sjunka i hålen. Det tar ca 2h för chokladen att stelna helt och hållet. Man kan påskynda det genom att sätta chokladen i kylskåpet. Då den stelnat kan man bryta bitar av plattan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar